Medal of Honor Airbone
Szerintem senki nem hitte 1999 végén, hogy a
már
akkor is öregecskedő Playstation egyik
legemlékezetesebb játéka egy FPS
lesz. Azt meg pláne nem, hogy ez az FPS a második
világháborúban fog
játszódni. Mindenesetre tény, hogy a
Medal of Honor (és az egy évvel
későbbi folytatás, az Underground) igen
szép hírnévre tett szert a
konzol tulajdonosai között, és 2002
óta már minden egyéb
masinán
meghódította a képernyőket. A
legújabb dobás azonban úgy tűnik,
elfeledteti velünk a néha nem túl
jó Pacific Assault-ot, és végre igazi
klasszikus születik majd.
A végtelen háború
A Pacific Assault távoli,
csendes-óceáni hadszínterei
után az EA
fejlesztői jobbnak látták, ha
visszatérnek a gyökerekhez.
Csatározásaink helyszíne
tehát ismét az öreg kontinens lesz,
és mint
azt a cím sugallja, egy ejtőernyős osztag
tagjaként fogunk harcolni a
náci elnyomás ellen.
Méghozzá nem is akármelyik osztagban,
hanem a
legendás 82-es egységben. A
játék ugyanolyan kidolgozott
történettel és
karakterekkel jelentkezik, mint a PA. Főszereplőnk neve Boyd Travers,
aki az 50 dollárral több zsoldért
jelentkezik az ejtőernyősök közé,
és
választatik be a híres-hírhedt
hadosztályba. 1943-ban kezdődik a
játék,
amikor is a Husky hadművelet során
Szicíliába dobnak le bennünket,
több
ezer másik társunkkal együtt. Ez is lesz
az első küldetés. Talán nem
tűnik soknak a beígért hat misszió,
ezek mérete és összetettsége
meghaladja majd a korábban látottakat. A lista
egyébként a következő:
Husky hadművelet (már említett
Szicília, 1943. július 9.), Avalanche
hadművelet (szintén Olaszország, 1943. szeptember
13.), Detroit
hadművelet (Normandia, 1944. június 5.), Market Garden
(Nijmegen,
Hollandia, 1944. szeptember 17.), Autumn Mist (Liége,
Belgium, 1944.
december 18.). Unatkozni tehát biztosan nem fogunk.
Újdonság, 60 évvel ez
előttről
Korábban a MOH játékokat (csak
úgy, mint a Call of Duty szériát) sok
támadás érte a scriptelt
játékmenet és az
újrajátszhatóság
totális
hiánya miatt. Nem volt választásunk,
mikor, hol hatoljunk be az adott
épületbe, nem volt ráhatásunk
a körülöttünk lévő
világra, és az összes
ellenség minden egyes visszatöltéskor
szakasztott ugyanonnan tört
életünkre, mint korábban. Nos,
kérem, ezennel ez másként lesz! Mivel
egy ejtőernyőst személyesítünk meg, Az
ugrásunk sikere nagyban
befolyásolja majd a játék
további menetét. Az egész
procedúra ugyanis
szabadon játszható, mi több,
véletlenszerű lesz. Ha túl vagyunk az
eligazításon, tisztába
lettünk a csapat tagjainak találkozási
pontjával, jöhet maga, a tényleges
ugrás, ami viszont nem olyan
egyszerű dolog. A gép ki van szolgáltatva a
természet, valamint az
ellenséges erők szeszélyeinek, és
emiatt minden egyes ugrásunk másként
zajlik le majd. Elsőre lehet, hogy minden rendben megy. A
szél nem
fújja arrébb a repülőt, a
helyszín tiszta, és a
találkozási pontra is
időben odaérünk. Ám ha meghaltunk,
és újratöltjük a
küldetést,
elképzelhető, hogy a gépet az ugrás
előtt találat éri. Ilyenkor nincs
mit tenni, ugrani kell, nem számít, hol vagyunk.
Lehet, hogy pont egy
német géppuskafészek
mögött érünk földet,
és a bozótosban bujkálva kell
biztosítanunk a terepet, sőt, még egy
háztetőn és fán is
kiköthetünk. A
találkapont meg ki tudja, milye messze van
még…
A haditechnika csodája
Jogos kérdés, hogy mindez hogy valósul
majd meg. Erre a válasz a
technológiában rejlik. A
játéktér ugyanis hatalmas lesz, sokkal
nagyobb, mint eddig bármikor. Ha hihetünk az
előzetes pletykáknak,
akkor crysis-i méretekben kell gondolkodnunk. Így
aztán valóban
megeshet, hogy nem oda kerülünk, ahova
szerettünk volna, és ilyenkor a
sorozat védjegyének
számító iránytűnk fog
segíteni célpontunk
meghatározásában. Mivel viszont a
terep túl nagy ahhoz, hogy gyalog
bejárjuk, elköthetünk majd
bármilyen járművet, sőt, az
utánpótlásként
ledobott tankok és dzsipek közül is
válogathatunk. Egyes missziók alatt
több száz ilyet dobnak le (!), így
ezeket csak fel kell kutatni, és már
kezdődhet is a móka. A hatalmas méretek
velejárója még, hogy
ezúttal
nem lesznek láthatatlan falak a pályák
szélén. Ha látunk valahol egy
nagy fát, vagy épületet, akkor biztosak
lehetünk benne, hogy elmehetünk
oda, magunk is megnézegethetjük.
Szintén emiatt el kellett vetni az eddigi AI rendszert.
Mivel a pálya
bármely részén földet
érhetünk, nem volna sok értelme
scriptelt
ellenségekkel teleszórni az adott
térképet, mert a dolog úgysem
jönne
ki elég szépen, nem is beszélve
arról, hogy a ház mögé
elbújtatott
egységeket is kiszúrhatnánk a
levegőből. Már csak hab a tortán, hogy az
előre rögzített terepek miatt a
programozóknak nem volt lehetőségük
olyan játékpontokat beiktatni, ahol, teszem azt,
előözönlik vagy száz
német egy pajtából. Ebből
következően tehát fix mennyiségű
ellenfélre
lehet számítani minden egyes
küldetés alkalmával! Gondolom, most
minden
olvasó elkerekedett szemekkel bámul, hogy ez
tényleg így lesz-e? Nos,
azt nem tudom, de annyi bizonyos, hogy ha igen, akkor minden
eddiginél
jobb mesterséges intelligenciát kell
összeeszkábálni a derék EA-s
arcoknak. A játékban minden egyes
tereptárgy kap majd egy fedezék-pont
mennyiséget. Minél magasabb az adott
mennyiség, annál nagyobb az
esélye, hogy a német a mögé a
valami vetődik be. Látásuk, hallásuk
elég
pontos és éles lesz, sőt, a fegyvereink
hangjára is eltérően reagálnak.
Felszerelésük hasonlóan
korlátozott lesz, mint a miénk. Végre
el lehet
felejteni a végtelen lőszerrel
machináló
überszoldzsöröket!
Habár ez már önmagában
hatalmas újdonságnak
számít, az EA még elég sok
mindent ígér. Lesznek
például modolható fegyvereink. A
szövetségi
oldalon 12 ilyen lőszerszám várható,
melyekre a legelvetemültebb
helyekről szerezhetünk kiegészítőket.
Hol egy fán ragadt hullánál, hol
egy németnél, hol pedig egy
épületben. Miután
felfejlesztettük
fegyverünket, arra rá sem lehet majd ismerni.
A háborúkat nem egyedül
nyerik
A CoD széria egyik legvonzóbb ereje a
multiplayer, így nem csoda, hogy
a MOH fejlesztői nem akarnak lemaradni a versenyben, de arra a
legmerészebb álmaimban sem mertem gondolni, hogy
egy igazán forradalmi
ötlettel álljanak elő. Ez egy nem
akármilyen kooperatív mód, melyben
minden egyes amerikai katonát egy
játékos személyesít meg. Ez
úgy néz
ki, hogy a single player missziók elkezdésekor a
játékosok együtt ülnek
a repülőn. A kiugrás és az AI ugyanaz
lesz, mint a már említett
egyjátékos részben, sőt,
még a küldetések célja is. Ha
valaki meghal, a
következő repülőn fog
újjászületni. Ennek a
módszernek köszönhetően
bármikor bekapcsolódhatunk majd egy-egy menetbe,
és lehet, hogy akkor
már a küzdő csapat a misszió
vége felé tart. Szerintem nem kell
magyaráznom, hogy a felvázolt ötlet
egész egyszerűen őrületes, a
legtöbb internetes csatára gyártott
játékot maga mögé
utasítja. A
fejlesztők viszont még küzdenek bizonyos
megvalósítási
problémákkal…
Bízzunk benne, hogy ezek elhárulnak majd!
A világ, és ami
mögötte van
Már említettem a
technológiát, de azt még nem, hogy
mire is épül a
dolog. Nos, az EA végre elfelejtette a borzalmas Quake 3
motort, és
saját fejlesztéssel sem
kísérleteztek. Biztosra mentek, így
még a
tavaly felvásárolt Renderware engine
4.0-ás verzióját adták a
grafikusok és programozók derék kezei
közé. Igen, ez bizony annak a
Renderware motornak a sokszorosan felülírt
utódja, ami anno a GTA
sorozatért is felelős volt, így mindenki
megbizonyosodhat róla, hogy a
nagy területek az engine specialitását
képezik. Mindemellett lenyűgöző
grafikára lehet számítani. Az
még hagyján, hogy a
textúrák tű élesek,
és a fények minden eddigit
felülmúlnak (talán csak az U3 motor
versenyezhet velük), de valósághű
fizikát és
sérülésmodellező rendszert
is ültettek bele. Ami viszont még ennél
is fontosabb, az a tökéletes
animáció. A készítők
külön kiemelték a motor e
részét, mely eddig még
sosem látott mimikát és bonyolult
környezet-interrációt tesz
lehetővé.
Jó kérdés ellenben, hogy ennek mi lesz
az ára. Nemrégen bejelentették,
hogy a játék nem csak a jövő, de a jelen
generáció konzoljain is
debütálni fog (Xbox, PS2), ami szerény
véleményem szerint nem jó
ómen a
számítógépes
változat számára. Tessék
csak a csúf The Godfather-re
gondolni… De ne legyen igazam!
Várjuk a háború
végét?
Azt nem, de a játék
megjelenését igen. Ez valamikor jövőre
lesz
esedékes, de hogy pontosan mikor, azt csak a
jóisten, és az EA
fejesgárdája tudja. Abban azonban biztosak
lehetünk, hogy érdemes lesz
várni rá, hisz az Airborne a sorozat eddigi
legjobb részének ígérkezik.
Forrás: Gamekapocs.hu
|